تبلیغات
فرهنگ تلاوت تحلیل آمار سایت و وبلاگ

فرهنگ تلاوت
قرآن به زندگی آرامش میبخشد
قالب وبلاگ
نظر سنجی
كدام قاری قاری مورد علاقه شما است











طراح قالب


امکانات وب
با سلام امروز یه تحلیل از استاد شحات براتون نوشتم که مطمئنا خالی از اشکال نیست و لطفا اشکالها رو بهم بگید و توی این زمینه کمکم کنید.
دوم اینکه ببخشید که با این لحن دارم مینویسم اما نهایت سعیم رو میکنم تا ازلحاظ قواعد نحوی و کاربردی درست باشه.
خوب اول قرائت رو برای دانلود میگذارم تا با هم گوش بدیم و از این شاهکار استاد لذت ببریم.
حجرات-ق مصری


خوب همیشه با همون متانت و پختگی خاصش شروع میکنه.
«یا ایها الناس انا..»
چقدر تحریر ساده ای که روی <و >(من ذکر و انثی) میزنند ملیح و زیباست که نشون میده نیازی نیست ما از همون اول قرائت شروع به تحریر های ریز و کلا
 فنی خونی رو از همون اول قرائت شروع کنیم.
استاد از <وخلقتاکم>شروع میکنند و <شعوبا>وقف میکنه و بعد <وجعلناکم>شروع میکنه و <لتعارفو>وقف که استاد تو این جا با این کارش میخواست ترتیب رو رعایت کنه وگرنه میتونست از همون اول از <وخلقناکم>شروع و در <لتعارفو>ختم کنه اما میخواست بگه که ما اول شمارو مرد و زن آفریدیم و سپس توی قبیله ها و تیره ها قرارتون دادیم تا همدیگه رو بشناسید.
ملودی ای که توی «ان اکرمکم عندالله اتقکم»بکاره میبرند تاکیدی است و کاملا زیبا و با «ان الله..»ملودی رو تموم میکنه.
تو این آیه «قالت الاعراب آمنا»ملودی خبریه و «قل لم تومنو ولکن قولو اسلمنا»هم ملودی دستوریه که کاملا با معنا مطابقت داره و استاد آکسانی رو که روی <لم>میذاره با توجه به معناست که «ایمان نیاوردید!» و ملودی ای که برای «ولکن قو لو اسلمنا»انتخاب میشه هم زیباست هم با توجه به معنا اون رو از بقیه جدا میکنه.
تو این قسمت استاد از <ولکن>شروع میکنه و وقتی به «ولما یدخل...»میرسه ملودی ای رو که انتخاب میکنه بطور نصیحت آمیزه که هنر استاد رو نشون میده و با معنا هم طبق معمول مطابقت داره که «ایمان هنوز به دلهایتان وارد نشده است»
خوب استاد بیات رو تموم میکنه و وارد رست میشه و استاد «ان الله غفور الرحیم» رو چقدر با مهربانی تلاوت میکنه و مخاطب رو تحت تاثیر قرار میده.
استاد دوباره برمیگرده و از «یا ایهاالناس...»شروع میکنه و دوباره «وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفو» رو جدا میکنه.
وبعد از خوندن «ان اکرمکم...» «ان الله علیم خبیر»ملودی بسیار زیبایی رو اجرا میکنه و تحریرهای بسیار زیبایی رو روی <خبیر>میزنه.
خوب استاد تو این قراز جواب رو اجرا میکنه و وقتی «قالت العراب آمنا» رو میخونه ما فکر میکنیم که میخواد وقف کنه اما ادامه میده و ما بازهم در کمال توجه به ادامه فراز گوش میدیم بعد وقتی که به <ولکن> میرسه زود از روی <ولـ>زود رد میشه یا به عباری سرعت رو زیاد میکنه و معنای کلمه <ولکن> (ولی) رو میسونه.
استاد در «و ان تطیعوا...»تحریر های بسیار قشنگی رو روی کلمات <رسوله لا>اجرا میکنه و همون ملودی رو به سبک دیگه روی کلمه <اعمالکم>پیاده میکنه.
در «انما المومنون...» هنگامی که به «ثم لم یرتابوا» میرسه خیلی زیبا اجرا میکنه و معنا رو جدا میکنه و مستمع رو برای شنیدن فراز بعد آماده میکنه.
در این قسمت استاد کلمه <وجاهدوا> رو جوری میخونه که مستمع بفهمن منظور مومنان هستند و وقتی که به «قل اتعلمون الله...» توجه به اینکه آیه بعدی هست رو با بهترین ملودی ممکن میخونه تا از آیه بعدی جدا بشه و دقت کنید که «والله یعلم» رو چقدر با قاطعیت میخونند!
بعد از اینکه استاد این آیه رو تموم میکنه دوباره برمیگرده به آیه قبل و آکسانی که روی کلمه <لم>میذارند چقدر با توجه به ملودی و معنا زیباست(هیچگاه شک ننمودند)
دوباره استاد «وجاهدوا بأموالهم و...» رو با ملودی ای شبیه ملودی دفعه قبل میخونه اما اینبار سرعت رو روی کلمه <اولئک> کم میکنه و روی <ع> کلمه <اتعلمون> یه تحریر بسیار زیبا و ملیح میزنه که از ویژگی های تلاوتهای استاد هست و دوباره «والله یعلم» رو با قاطعیت میخونه و وقف میکنه.
از اینجا استاد وارد دستگاه چهارگاه میشه و وقتی «یمنون علیک...» میرسه به ملودی ای که برای «ان اسلمو» اتخاب میکنه دقت کنید و به معنا هم دقت کنید(بر تو منت مینهند که اسلام آورده اند) که چقدر آکسان گذاریها زیباست و هنگامی که ادامه میدن و «قل لا...» کلمه «قل» رو دستوری میخونن و «لا تمنو علی اسلامکم» رو از «قل» جدا میکنن و با توجه به معنی (برای برای اسلام آوردن خویش بر منت منهید) بهترین ملودی انتخاب و غفله میذارن.
خوب استاد با توجه به غفله ای که ایجاد کردن و با توجه به معنا (بلکه این خداست که برشما منت مینهد که شما را به ایمان هدایت کرده است اگر راستگو باشید) ملودی رو عوض میکنن و وقتی که به «إن کنتم صادقین»(اگر راستگو باشید)میرسن یه جواریی اون رو طعنه آمیز میکنه.
بعد تو این آیه دوباره رست رو شروع میکنن.
بعد جواب رو از «والله بصیر..»شروع میکنن و روی «والقرآن المجید» میان پایین که با معنا مطابقت داره(قسم به قرآن مجید)
دوباره استاد برمیگرده به «یمنون علیک ان...» و تا «اسلامکم»ادامه میده و ملودی یه جورایی حزن آمیزه اما از «بل الله یمن» شروع میکنه و استاد برای اینکه ملودی نصیحت آمیز بشه لهجه رو بازتر میکنه.
و استاد آیه بعدی رو هم میخونه و از «والله بما تعملون بصیر» وارد دستگاه حجاز میشه و فراز رو تا «والقرآن المجید» ادامه میده.
استاد دوباره برمیگرده به «یمنون...» و دیگه ورش میخونه و دستگاه هم دوباره برمیگرده سگاه.
و در آیه بعد از «والله بصیر...» دستگاه رو عوض میکنه حجاز رو شروع میکنه و یکی از زیباترین فرازهایی که میشه توی دنیای قرائت شنید رو میخونه بخصوص تحریرهایی که روی <ق> میزنه.
در این آیه دیگه وارد بیات میشه و «هذا شی عجیب» رو واقعا عجیب میخونه.
در این آیه هم «ذلک رجع بعید» (این بازگشتی بعید است) رو خیلی زیبا و با قاطعیت میخونه.
و آخر آیه 4 غفله ایجاد میکنه.
در این آیه «فهم فی امر مریج» را با حزنی و تاسف وار میخوانند و بسیار زیبا.(در وضعیتی سردرگم قرار دارند)
استاد تو این آیه با لحنی هشدار دهنده ملودی رو اجرا میکنه که آیا به آسمان بالای سرشان نگاه نکردند چگونه آنرا بنا کرده. و دوباره آیه رو تکرار میکنه و با تحریرهای زیبایی که روی <زیناها>میزند اون رو زینت میبخشند و دیگه <فروج> هم که دیگه غیر قابل وصف هست.
آیه 8 رو بعد از آیه 7 میخونه و وقتی فقط <تبصرة> رو میخونه کاری میکنه که ما منتظر فرود اومدنش تو همون آیه رو نداشته باشیم.

نویسنده:سید محمد مهدی حسینی


 



طبقه بندی: استاد شحات محمد انور، تحلیل تلاوتهای اساتید مشهور، قرائتهای صوتی،
[ یکشنبه 1 بهمن 1391 ] [ 08:26 ب.ظ ] [ سید محمد مهدی حسینی ]
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

درباره وبلاگ


با عرض سلام خدمت شما.
هدف از ثبت این وبلاگ ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی است.مطالب این وبلاگ بیشتر درمورد تلاوت قرآن میباشد که مطمئنا یکی از رها های ترویج قرآن و مفاهیم آن تلاوت است.متاسفانه امروزه نوجوانان و جوانان ما کمتر به دنبال فرآن هستند و خواندن آن برای آنها یک چیز غریب است.امیدواریم که آنها متوجه اشتباه خود بشوند و با قرآن مانوس شوند تا مورد رحمت حق قرار گیرند.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :