تبلیغات
فرهنگ تلاوت تحلیل آمار سایت و وبلاگ

فرهنگ تلاوت
قرآن به زندگی آرامش میبخشد
قالب وبلاگ
نظر سنجی
كدام قاری قاری مورد علاقه شما است











طراح قالب


امکانات وب
وقف تام

تعریف وقف تام
هر گاه دو عبارت به گونه ای باشد كه هر یك به تنهایی مستقل و مفید معنا باشد و بین آن ها هیچ گونه رابطه لفظی و معنوی وجود داشته باشد، وقف بین آن دو،«وقف تام» است و ابتدا از عبارت دوم، بسیار نیكو و پسندیده است.

این نوع وقف پس از تمام شدن یك قصه، كلام و موضوع می باشد، و معمولاً در رأس آیات است، گرچه در اواسط آیات نیز یافت می شود؛ بنابر این می توان گفت كه ملاك وقف تام دو چیز است: یكی انقضا و تمام شدن كلام، و دیگری مستغنی بودن عبارت دوم از عبارت اول.

مثال ها


الف) وقف بر رؤوس آیات

«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ.»

«مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ». (حمد(1)آیه4).

«اِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ اِیَّاكَ نَسْتَعیِنُ».(همان،آیه5)

«وَ لاَ الضَّالّینَ ».(همان، آیه7 ).

«وَ اولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* اِنَََّ الَّذینَ كَفَروُا». (بقره(2) آیه 5 و 6).

«وَ عَلی اَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌوَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ* وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ امَنَّا بِالله».( همان آیه 7 و Cool

«اِنَّ الله عَلَی كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ* یَا اَیُّهَا الَّناسُ اعْبُدُوا رَبَّكُم».(همان آیه 20 و 21).

« وَ هُوَ بِكُلِّ شَیْءٍعَلیِمٌ* وَ اِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ».(همان، آیه 29 و 30).

« وَ اَنَّهُمْ اِلَیْهِ رَاجِعُونَ* یَا بَنِی اِسْرائِیلَ اذْكُرُوا نِعُمَتِی».( همان، آیه 46 و 47).

« وَ اَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ* وَ اَنْذِرِ النَّاسَ».(ابراهیم(14)آیه 43 و 44).

«وَ لَوْ اَلْقَی مَعَاذِیرَهُ* لا َتُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ».(قیامت(75) آیه 15 و 16)

ب) وقف بر غیر رؤوس آیات

« جَعَلُوا اَعِزَّةَ اَهْلِهَا اَذِلَّةً* وَ كَذَلِكَ یَفْعَلُونَ». (نمل(27) آیه 34).

در این جا چون كلام بلقیس با

«جَعَلُوا اَهْلَهَا اَذِلَّةً»

تمام می شود و جمله «وَ كَذَلِكَ یَفْعَلُونَ» قول خداوند است، وقف بر «اَذِلَّةً» تام است.

«لَقَدْ اَضَلَّنِی عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ اِذْ جَاءَ نِی* وَ كَانَ الشَّیْطَانُ لِلِانْسانِ خَدُولاً».( فرقان(25) آیه 29).

با كلمه «جاءَنِی» حرف ظالم تمام می شود و جمله بعد، كلام خداست.

«وَ اِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَیْهِمْ مُصْبِحِینَ و بِالَّلیْلِ* اَفَلا تَعْقِلُونَ».(صافات(37) آیة 137 و 138).

كلمة «بِالَّلیل» در حكم معطوف به كلمة« مُصبِحین» است، یعنی

« فِی الصُّبْحِ و بِاالَّلیلِ».

«عَلَیْها یَتَّكِئُونَ؛ وَ زُخْرُفاً* وَ اِنْ كُلُّ ذَلِكَ».(زخرف(43) آیة 34 و 35).

كلمة «زُخرُفا» عطف به كلمة« سُقُفاً» در آیة 33 است.

« لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِها سِتْراً؛ كَذَلِكَ* وَ قَدْ اَحَطْنَا».(كهف(1Cool آیة 90 و 91).

«اَوَلَمْ یَتَفَكَّرُوا* ما بِصاحِبِهِمْ».(اعراف (7) آیة 184).

عبارت «ما بِصَاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةٍ»

رد قول است كه گفتند: «یَا اَیُّها الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذَّكْرُ اِنَّكَ لَمَجْنُونٌ.»

موارد وقف تام به نحو شایع
در كتب علوم قرآنی و علم قرائت، مواردی برای وقف تام ذكر شده است كه بعضی ها از آن ها كلی و قطعی است و بعضی از آن ها كلی و قطعی نیست؛ لذا آن ها را تحت عنوان موارد شایع می آوریم؛ این موارد عبارتند از:

# پایان هر جزء، مانند: وقف بر آیة 141 سورة بقره، در پایان جزء اول.

# پایان هر حزب، مانند: وقف بر آیة 176 سورة بقره:

«لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ.»

# نیمة حزب، مانند وقف بر آیة 60 سورة بقره:

« وَ لاَ تَعْثَوْا فِی الاَرْضِ مُفْسِدینَ.»

# ربع حزب، مانند: وقف بر آیة 82 سورة بقره:

«هُمْ فِیها خَالِدُونَ.»
# پایان هر سوره، مانند: آیة 7 سورة حمد:

«و َلاَ الضَّالِّینَ.»

# قبل از آغاز هر داستان، مانند: آیة 66 سورة بقره:

« وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقیِنَ»

آیة 67 آغاز داستان گاو بنی اسرائیل است.

همچنین مانند: وقف بر آیة 24 سورة هود:

« اَفَلا تَذَكَّرُونَ»

آیة 25 آغاز داستان نوح است.

# پایان هر داستان، مانند: وقف بر آیة 73 سورة بقره:

« لَعَلَّكُمْ تَعْقِلونَ»

این آیه، پایان داستان گاو بنی اسرائیل است.

همچنین مانند: وقف بر آیة 49 سورة هود:

«اِنَّ اْلعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقیِنَ»

این آیه، پایان داستان نوح است كه از آیة 24 این سوره آغاز شده است.

و نیز مانند:

وقف بر آیة 60 سورة هود: «اَلا بُعْداً لِعَادٍ قَوْمٍ هود»

این آیه، پایان داستان قوم عاد و پیامبرشان، حضرت هود است كه از آیة 50 شروع شده است.

و مانند وقف بر آیة 68 سورة هود: «اَلاَ بُعْداً لِثَمُودَ»

این آیه، پایان داستان قوم ثمود و پیامبرشان، حضرت صالح است كه از آیة 61 شروع شده است.


طبقه بندی: آموزش،
[ یکشنبه 9 تیر 1392 ] [ 03:41 ق.ظ ] [ سید محمد مهدی حسینی ]
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

درباره وبلاگ


با عرض سلام خدمت شما.
هدف از ثبت این وبلاگ ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی است.مطالب این وبلاگ بیشتر درمورد تلاوت قرآن میباشد که مطمئنا یکی از رها های ترویج قرآن و مفاهیم آن تلاوت است.متاسفانه امروزه نوجوانان و جوانان ما کمتر به دنبال فرآن هستند و خواندن آن برای آنها یک چیز غریب است.امیدواریم که آنها متوجه اشتباه خود بشوند و با قرآن مانوس شوند تا مورد رحمت حق قرار گیرند.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :