تبلیغات
فرهنگ تلاوت تحلیل آمار سایت و وبلاگ

فرهنگ تلاوت
قرآن به زندگی آرامش میبخشد
قالب وبلاگ
نظر سنجی
كدام قاری قاری مورد علاقه شما است











طراح قالب


امکانات وب
گام اول: آشنایی نوجوانان با متن و ترجمه قرآن

واقعیت تلخ این است كه قرآن هنوز در جامعه‌ى ما، یك امر عمومى نشده است. همه به قرآن عشق مى‌ورزند و احترام مى‌كنند؛ اما عده‌ى كمى همواره آن را تلاوت و عده‌ى كمترى در آن تدبر مى‌كنند.
براى رفع این نقیصه كه كارى ممكن و روان است، در گام اول باید جوانان و نوجوانان را با متن و ترجمه‌ى قرآن آشنا كرد و از شربت گوارا و حیاتبخش قرآن، به ذایقه‌ى آنان چیزى چشانید.


حفظ قرآن از دبستان شروع بشود


ترتیبى بدهید كه بشود بچه‌ها را از كوچكى در دبستان وادار به حفظ قرآن كنند - البته مجبورشان نكنند - جایزه قرار بدهند و مثلاً بگویند هر بچه‌یى كه در دوره‌ى دبستان، این‌قدر از قرآن را حفظ بكند، این مقدار امتیاز خواهد گرفت؛ یا اگر كسى در دبیرستان، این مقدار قرآن را حفظ كند، به قدر این واحدها یا این درسها، نمره یا امتیاز مادّى مى‌دهیم.
من عقیده‌ام این است كه حفظ قرآن باید از بچگى شروع بشود، یعنى حدوداً از دوازده سالگى سیزده سالگى؛ «التّعلم فى الصّغر كالنقش فى الحجر».


ناتوانی در روخوانی قرآن از هیچكس پذیرفتنی نیست


وقتى در كشورى، مثلاً بیست یا بیست و پنج میلیون جوان از زن و مرد هست، جا دارد كه در میان اینها، اقلاً یك دو، سه میلیون تالى قرآن، با آداب و شرایطش باشد؛ اقلاً یك میلیون از این جوانان، حافظ كلام خدا باشند؛ تعداد معتدٌبهى از جوانان، عارف به معانى قرآن و قادر به فهم الفاظ و ظواهر قرآن باشند؛ تعداد معتدٌبهى، عالم به قرائات مختلف و نوافل قرائت و زینتهاى تلاوت قرآن باشند و بدون استثنا، همه‌ى مردم در این كشور، قادر به روخوانى قرآن باشند. این، قاعده است. نمى‌شود قبول كرد، در كشورى كه مردمش معتقد به اسلام هستند، احدى از آحاد مردم - غیر از اطفال بسیار كوچك - باشند كه نتوانند قرآن را بخوانند؛ چه رسد به این‌كه در نظامى، مردم بر پایه‌ى اسلام زندگى كنند.


متأسفانه اكثر مردم ما عربی نمی‌دانند!

آیه‌اى را كه تلاوت میكنید، بدرستى معنایش را درك كنید. همین معنایى كه یك عربى‌دان میتواند بفهمد، همین معناى ظاهرى را درست درك كنید. این كه درك شد، آن وقت در تلاوت، فرصت و قدرت تدبر به انسان دست میدهد. یعنى انسان میتواند آن وقت تدبر كند. و من به شما عرض كنم وقتى كه معناى آیه را بدانیم، آن كسى كه اهل صوت و آهنگ و لحن و خواندن هست، خودِ این فهم معناى آیه، لحن را هدایت میكند. اگر ما بدانیم چى داریم میخوانیم، هیچ لزومى ندارد كه نگاه كنیم ببینیم فلان قارىِ فرض كنید كه معروف، وقتى این آیه را خوانده، كجا را پایین آورده، كجا را بالا برده، كجا را با رقت خوانده، كجا را با شدت خوانده. نه، لزومى ندارد. اگر معنا را فهمیدیم، خود این معنا آدمى
 را كه اهل صوت هست و صداى او آهنگ‌پذیر است و انعطاف آهنگ دارد، صداى او را هدایت خواهد كرد، خودش آهنگ را به ما خواهد داد؛ مثل حرف زدن معمولى.

متأسفانه اكثر مردم ما از الفاظ آیات كریمه‌ى قرآن، مستقیم كمتر استفاده میكنند؛ یعنى اكثر عربى نمیدانند. خب یكى از محرومیتهاى ماست. لذا در قوانین كشور فراگیرى زبان عربى كه زبان قرآن است، یكى از چیزهاى لازم فرض شده كه این، به خاطر همین است. اگر ما واقعاً بخواهیم معانى قرآن را بفهمیم، مردم معمولى كه عربى هم نخواندند، میتوانند مراجعه‌ى به تفاسیر و به ترجمه‌ها بكنند.


به محض بیكاری، قرآن بخوانید

ما باید رابطه‌مان را با قرآن روزبه‌روز مستحكم‌تر كنیم. در خانه‌ها قرآن بخوانید. حتى در هنگام بی‌كارى، چنانچه مختصر فراغتى پیدا مى‌كنید، خودتان را به قرآن وصل كنید. هر روز مقدارى قرآن بخوانید و آن را فرابگیرید.


یك نسخه‌ى قرآن در جیب بغلتان داشته باشید

در آن دوران طاغوت، من در مشهد جلسات تفسیر و درس قرآن داشتم؛ به جوانانى كه مى‌آمدند، مى‌گفتم كه هر كدام از شماها یك نسخه‌ى قرآن در جیب بغلتان داشته باشید؛ اگر در جایى منتظر كارى مى‌ایستید و فراغتى پیدا مى‌كنید - یك دقیقه، دو دقیقه، پنج دقیقه، نیم ساعت - قرآن را باز كنید و به تلاوت آن مشغول شوید، تا با این كتاب انس پیدا كنید.
ما در طول هشت سال جنگ، زیر آتش توپ و تفنگ، جوانانى را در جبهه‌ها داشتیم كه به مجردى كه بر زمین مى‌نشستند و اندك فراغتى پیدا مى‌كردند، قرآنشان را باز مى‌كردند و مشغول تلاوت مى‌شدند؛ یا مثلاً اگر در اتوبوس و یا كامیون نشسته بودند و داشتند مى‌رفتند، قرآنشان را درمى‌آوردند و بنا مى‌كردند به خواندن.


روزى ده آیه‌‌ى قرآن بخوانید

قرآن را بایستى از خودمان جدا نكنیم. دائم باید با قرآن مرتبط و مأنوس باشیم. حالا در روایات دارد كه هر روز لااقل پنجاه آیه‌ى قرآن بخوانید. این، یكى از معیارهاست. اگر نتوانستید، روزى ده آیه‌ى قرآن بخوانید؛ نگوئید سوره‌ى حمد را میخوانم و این چند آیه‌ى سوره‌ى حمد با چند آیه‌ى سوره‌ى قل‌هواللَّه - یك ركعت - میشود همان ده آیه‌اى كه فلانى میگوید. نه، غیر از آن قرآنى كه در نماز میخوانید - چه نماز نافله، چه نماز فریضه - قرآن را باز كنید، بنشینید، با حضور قلب، ده آیه، بیست آیه، پنجاه آیه، صد آیه بخوانید.‌


خود را به تدبر در قرآن عادت دهیم

این‌كه حتى قرآن را با صداى خوش تلاوت كنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم كافى است؟ نه. چیز دیگرى لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در قرآن تدبّر كرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما مى‌خواهد كه تدبّر كنیم. عزیزان من! اگر ما یاد گرفتیم كه با قرآن به‌صورت تدبّر، اُنس پیدا كنیم، همه‌ى خصوصیاتى كه گفتیم حاصل خواهد شد. ما هنوز خیلى فاصله داریم؛ پس باید پیش برویم.


سهل‌انگارانه به آیات نگریستن را كنار بگذاریم

اصلا تدبر براى تفسیر كردن نیست؛ براى فهمیدن مراد است. انسان هر سخن حكیمانه‌اى را دو گونه مى‌تواند تلقى كند: یكى سرسرى و با سهل‌انگارى؛ یكى با دقت و كنجكاوانه. این اصلا به مرحله‌ى تفسیر كردن و تعبیر كردن نمى‌رسد. تدبرى كه در قرآن لازم است، پرهیز كردن از سرسرى نگریستن در قرآن است؛ یعنى شما هر آیه‌ى قرآنى را كه مى‌خوانید، با تأمل و ژرف‌نگرى باشد و دنبال فهمیدن باشید. این همان تدبر است و بدون این‌كه نیازى به این باشد كه انسان، سلایق خودش را به قرآن تحمیل كند - كه همان تفسیر به رأى است - خواهید دید كه بابهایى را از معرفت، به حسب محتواى آیه - هرچه كه محتواى آیه است - باز مى‌كند.


آن‌قدر قرآن را از اول تا آخر بخوانید تا ذهنتان با معارف آن آشنا شود

خواندن قرآن، از اول تا آخر، یك چیز لازمى است. باید قرآن را از اول تا آخر خواند؛ باز دوباره از اول تا آخر؛ تا همه‌ى معارف قرآنى یكجا با ذهن انسان آشنا شود. البته معلمینى لازمند تا براى ما تفسیر كنند، مشكلات آیات را تبیین كنند، معارف آیات و بطون آیات الهى را براى ما بیان كنند ؛ اینها همه لازم است. اگر اینها شد، هرچه زمان به جلو برود، ما به جلو میرویم و توقف دیگر وجود ندارد.


قرآن خواندن با حالت روزه‌داری لذت دیگری دارد

با حالت روزه‌دارى یا حالت نورانیتِ ناشى از روزه‌دارى، در شبها و نیمه شبها تلاوت قرآن، انس با قرآن، مخاطب خدا قرار گرفتن، لذت دیگرى و معناى دیگرى دارد. چیزى كه انسان در چنین تلاوتى از قرآن فرا میگیرد، در حال متعارف و معمول نمیتواند به چنین تلاوتى دسترسى پیدا كند؛ آنها از این هم بهره میبرند.


قهرمانان قرآنى را احترام كنید

اگر بخواهیم همه قرآن را بیاموزند، عدّه‌اى باید در اوج قرار گیرند - مثل همه چیز دیگر - همین‌طور كه اگر بخواهید ورزش، همگانى شود، بایستى عدّه‌اى قهرمان را جلوِ چشم مردم نگهدارید. اگر بخواهید قرآن در خانه‌ها، بین بچه‌ها، بین بزرگها، بین زنها و مردها رواج پیدا كند، بایستى قهرمانان قرآنى را احترام كنید.


براى قراء قرآن منبر بگذاریم

مى‌خواهم در جامعه‌ى ما كارى بشود كه براى قراء قرآن منبر بگذاریم و همچنان كه الان وعاظ منبر مى‌روند، قاریان قرآن هم منبر بروند و مثلا نیم‌ساعت قرآن بخوانند و مردم آن زلال كلام الهى را مستقیم از او بشنوند و دلهایشان بلرزد و اشك بریزند و موعظه بشوند و بلند شوند و بروند؛ ولى ما حالا قرآن كریم را فقط مقدمه‌ى سخنرانى قرار داده‌ایم!
من در سالهاى ۵۱ و ۵۲ و ۵۳ در مشهد سخنرانى مى‌كردم؛ مى‌ایستادم سخنرانى مى‌كردم. بعد هم كه حرف من تمام مى‌شد، روى زمین مى‌نشستم. سپس صندلى مى‌گذاشتیم، تا قارى قرآن تلاوت كند.


حاجی‌ها در حج یك ختم قرآن داشته باشند

اگر یك جوانى، یك مردى یا زنى در دوره‌ى حج انس با قرآن را یاد بگیرد، تأمل و تدبر در عبارات دعاها و مناجات با پروردگار را یاد بگیرد، این میشود سرمایه‌اى براى او در طول زندگى. حاجى اگر خود را مقید كند كه در مدینه‌ى منوره یك ختم قرآن بخواند؛ در مكه‌ى مكرمه یك ختم قرآن بخواند - اینجا خانه‌ى قرآن است؛ محل نزول قرآن است - یا اگر نمیتواند یك ختم قرآن بخواند، یك بخش عمده‌اى از قرآن را بخواند با تأمل، با تدبر؛ اگر عادت كند به تأمل و تدبر در قرآن در این مدتى كه آنجاست - بتوانید عادت بدهید حاجى را به اینچنین سیره‌ها و رویه‌هاى ماندگار معنوى و روحى - این براى او میشود یك سرمایه. قرآن یك ذخیره‌ى تمام‌نشدنى است. انس با قرآن از هر واعظى، از هر رفیق ناصحى، از هر درسى براى انسان مفیدتر است.


جوانان آیات عزت و توحید عملی را حفظ كنند

اگرچه همه‌ى آیات كریمه‌ى قرآن نور است، اما امروز جوانان به بخشى از آیات قرآن خیلى احتیاج دارند و آن، چیزهایى است كه عزت اسلام و عزت جامعه‌ى اسلامى و توحید عملى جوامع اسلامى در آنهاست. جوانان ما در همه‌جاى دنیاى اسلام بایستى این‌گونه آیات را روان و حفظ باشند و از آنها درس بگیرند.

[ چهارشنبه 20 شهریور 1392 ] [ 04:20 ب.ظ ] [ سید محمد مهدی حسینی ]
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

درباره وبلاگ


با عرض سلام خدمت شما.
هدف از ثبت این وبلاگ ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی است.مطالب این وبلاگ بیشتر درمورد تلاوت قرآن میباشد که مطمئنا یکی از رها های ترویج قرآن و مفاهیم آن تلاوت است.متاسفانه امروزه نوجوانان و جوانان ما کمتر به دنبال فرآن هستند و خواندن آن برای آنها یک چیز غریب است.امیدواریم که آنها متوجه اشتباه خود بشوند و با قرآن مانوس شوند تا مورد رحمت حق قرار گیرند.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :