تبلیغات
فرهنگ تلاوت تحلیل آمار سایت و وبلاگ

فرهنگ تلاوت
قرآن به زندگی آرامش میبخشد
قالب وبلاگ
نظر سنجی
كدام قاری قاری مورد علاقه شما است











طراح قالب


امکانات وب

یکی از تقسیمات مختلفی که در زمینه قرائت وجود دارد ، برحسب چگونگی کاربرد مقام ها و الحان می باشد . که به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند :

1ـ مبسوط خوانی :

مبسوط خوانی مقامات به معنای باز و گسترده خوانی و توسعه در اجزای یک مقام در حین تلاوت می باشد و به آن قرائتی گفته می شود که قاری در طول تلاوت خود فقط از یک مقام استفاده نماید و به مقام دیگری منتقل نشود . یعنی اینکه از آغاز تا پایان تلاوت مثلاً در مقام صبا تلاوت نماید و از ایم مقام خارج نشود این ای« قرائت بیشتر در ترتیل خوانی قرآن مشاهده می گردد .

2ـ قرائت ترکیزی :

هنگامی است که قاری در تلاوت خود یک مقام را محور قرار دهد و از مقام های دیگر حول این مقام استفاده کند . مثلاً مقام رست را محور قرار می دهد و بعد از قرائت هر مقام مجدداً به مقام رست باز می گردد . قرائت استاد طبلاوی بیشتر ترکیزی می باشد .معمولاض قاریانی که قرائتشان ترکیزی است بر روی دو مقام ترکیز می کنند ، یکی مقام رست و دیگری مقام نهاوند که این مقام ها به لحاظ گستردگی که دارند استفاده می شوند .

3ـ قرائت متنوع :

در این قرائت اولاً از بیش از یک مقام استفاده می شود و ثانیاً یک مقام محور قرار گرفته و هر مقام جایگاه خود را دارد و ثالثاً هر مقام به طور محض پیاده شده و با مقام دیگری ترکیب نمی شود . به طور مثال قاری با مقام بیات آغاز کرده و سپس به مقام صبا و سپس حجاز و بعد سه گاه و نهاوند می رود . یعنی در قرائت بیش از یک مقام به کار رفته و هر مقام جایگاه خود را دارد .

4ـ قرائت ترکیبی :

در این حالت از مقام های مختلفی استفاده می شود اما به جای اینکه این مقام ها را بصورت خالص اجرا کنیم کارهای ترکیبی انجام داده می شود . این قرائت از سایر قرائت ها سخت تر بوده و گستردگی بیشتری دارد  که این قرائت به سه قسم می باشد :

الف) قرائت ترکیبی متماثل : در قرائتی که ترکیب ها از اجزای مختلف یک مقام تشکیل شده باشد . یعنی مقام صبا خوانده می شود و قرار و جواب این مقام در یک نفس خوانده می شود .

ب) قرائت ترکیبی متجانس :

زمانی است که از اجزای مختلف دو مقام نزدیک به هم استفاده کنیم . در مقام ها و الحان وقتی دو مقام می خواهند پشت سر هم خوانده شود دو حالت دارد . حالت اول اینکه این دو مقام طوری همجنس هستند که شما به سادگی می توانید یک مقام را دنبال مقام دیگر بدون رابط و مبدل بخوانید . مثلاً بعد از صبا می توان حجاز خواند و در این حالت ناهمگونی وجود ندارد . یا رست و دستگاه فرعی چهارگاه . حالت دوم اینکه زمانی که دو مقام طوری هستند که آنچنان از یک جنس نیستند که بتوانیم به سادگی پشت سر هم بخوانیم بلکه در این حالت باید از مبدل یا رابط استفاده کنیک . مثلاً مقام سه گاه را نمی توانیم با مقام صبا پشت سر هم خواند . در این حالت از مبدلی که استفاده می کنیم طوری احساس ناهمگونی به مستمع دست ندهد . مثلاً در صبا و سه گاه با استفاده از نغمه رمل می توان این کار را انجام دهد .

ج)قرائت ترکیبی متباعد:

زمانی که اجزای مختلف دو نغمه یا دو مقام غیر همجنس با هم ترکیب می شوند .

منبع : نرم افزار المائده 2




طبقه بندی: آموزش،
[ شنبه 14 دی 1392 ] [ 04:05 ب.ظ ] [ سید محمد مهدی حسینی ]
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

درباره وبلاگ


با عرض سلام خدمت شما.
هدف از ثبت این وبلاگ ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی است.مطالب این وبلاگ بیشتر درمورد تلاوت قرآن میباشد که مطمئنا یکی از رها های ترویج قرآن و مفاهیم آن تلاوت است.متاسفانه امروزه نوجوانان و جوانان ما کمتر به دنبال فرآن هستند و خواندن آن برای آنها یک چیز غریب است.امیدواریم که آنها متوجه اشتباه خود بشوند و با قرآن مانوس شوند تا مورد رحمت حق قرار گیرند.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :